Palvelemme tänään

Asiakaspalvelu 013 318 198 8–16 8–16 8–16 8–16 8–16 Suljettu Suljettu 26.5.2022 Suljettu 24.6.2022 Suljettu

Kontiosuon jätekeskus 8–19 8–17 8–17 8–17 8–17 Suljettu Suljettu 6.12.2021 Suljettu 24.12.2021 Suljettu 6.1.2022 Suljettu 26.5.2022 Suljettu 24.6.2022 Suljettu

Enon jäteasema Suljettu Suljettu Suljettu Suljettu Suljettu Suljettu Suljettu 4.5.2022 16–18 1.6.2022 16–18 6.7.2022 16–18 3.8.2022 16–18 7.9.2022 16–18 5.10.2022 12–14 2.11.2022 12–14 7.12.2022 12–14

Ilomantsin jäteasema 9–13 Suljettu Suljettu 15–19 Suljettu Suljettu Suljettu 26.5.2022 Suljettu

Kontiolahden jäteasema 15–19 Suljettu Suljettu 9–13 Suljettu Suljettu Suljettu 6.1.2022 Suljettu 26.5.2022 Suljettu

Polvijärven jäteasema Suljettu 9–13 Suljettu 14–18 Suljettu Suljettu Suljettu 26.5.2022 Suljettu

Liperin jäteasema Itsepalveluna 6–22 Itsepalveluna 6–22, henkilökunta paikalla 14–18 Itsepalveluna 6–22 Itsepalveluna 6–22 Itsepalveluna 6–22 Itsepalveluna 6–22 Itsepalveluna 6–22 20.4.2022 Itsepalveluna 13–22

Kohta ne ovat Joensuussakin – nimittäin biokaasuautot!

Pian pohjoiskarjalaisetkin voivat tankata autoihinsa puhdasta polttoainetta eli paikallisista jätteistä tehtyä biokaasua. Joensuuhun tulee nimittäin ensimmäinen kaasutankkausasema tänä syksynä.

Joensuun ensimmäisen kaasutankkausaseman rakentaa energiayhtiö Wega. Wahlforssinkadulle nouseva asema on myös Wegalle Suomen ensimmäinen, heidän omistamansa kaasutankkausasema.

”Näyttää siltä, että vielä kesäkuussa isketään rakennustyömaalla kuokka maahan Joensuun Raatekankaalla. Ja ellei Ukrainan sota aiheuta jotain toimitusongelmia, aseman avajaiset ovat syyskuussa 2022”, kertoo johtaja Toni Hemminki Wegalta.

Aiemmin Joensuussa ei ole ollut kaasuntankkausasemaa eikä paljon kaasuautoilijoitakaan. Asiaan toivotaan nyt muutosta, sillä maailmanlaajuiset ilmastotavoitteet tiukentuvat koko ajan ja biokaasu on edullista verrattuna vaikkapa dieselin tämänhetkiseen hintaan.

”Alueelle pitkään odotettu kaasutankkausasema palvelee paikallisten yritysten kaasukäyttöisiä hyötykäyttöautoja ja yksityisautoilijoita”, jatkaa Hemminki.

Hän korostaa, että biokaasu on paikallinen, kotimainen, kestävä ja huoltovarmuutta lisäävä polttoaine. Lisäksi sen tuotannon vaikutukset jäävät alueellisiksi.

Hemmingin mukaan Suomen hiilineutraaliustavoitteet vuoteen 2035 mennessä tarkoittavat sitä, että tarvitsemme Suomeen nykyistä paljon enemmän biokaasutoimijoita sekä -tankkausasemia. Wega haluaakin rakentaa biokaasuliikenteen jakeluverkoston ja omaa biokaasuntuotantoa Suomeen.

Suomessa on nyt Kaasuautoilijat ry:n mukaan seitsemänkymmentä paineistetun kaasun tankkausasemaa ja reilu kymmenkunta nesteytetyn kaasun tankkausasemaa. Verkosto keskittyy Etelä-Suomeen, pohjoisimmat asemat ovat Oulussa.


Wegan Toni Hemminki neuvoo vaihtamaan biokaasuun.

Miten biokaasua saadaan?

Biokaasun tuloa Pohjois-Karjalaan ovat yhteistuumin edistäneet pääosin kolme tahoa: toimialueen oma jäte- ja kiertotalousyhtiö Puhas, Wega sekä kiteeläinen jäte- ja biokaasuyritys BioKymppi.

Prosessi menee niin, että paikallinen jäteyhtiö Puhas kerää alueen asukkaiden biojätteet ja toimittaa ne rekka-autoilla BioKymppi Oy:hyn Kiteelle. Siellä biojätteistä tehdään biokaasua BioKymppi Oy:n biokaasulaitoksessa.

Kiteeltä biokaasu kuljetetaan paineistetuissa konteissa Joensuun Wahlforssinkadun kaasutankkausasemalle, josta Wega myy kaasua kuluttajille ja yrityksille.

”Biokaasua saadaan pohjaiskarjalaisiin autoihin oman maakunnan biojätteistä tammikuussa–maaliskuussa 2023. Sitä ennen, aseman käynnistysvaiheessa Wega hankkii biokaasun muualta”, kertoo projektipäällikkö Tino Walden Wegalta.

Wegan kaasuasema tarjoaa aluksi paineistettua biokaasua (CBG, Compressed Biogas). Myöhemmin tankkausaseman voi laajentaa nesteytetyn biokaasun (LBG, Liquified Biogas) jakeluun, jolloin kaasua voi käyttää isoihin rekkoihin. Henkilöautot, pienemmät rekat ja pakettiautot käyttävät paineistettua biokaasua.

Wegan kaasuntankkausasema tukee Joensuun kaupungin tavoitteita vähentää tieliikenteen päästöjä, koska se tarjoaa puhtaampaa ja fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna edullista biokaasua.

Biokaasulla vähennät päästöjä ja tuet kiertotaloutta

Ihmiskunta ymmärtää jo laajasti, että ilmastonmuutoksen hidastamiseksi tarvitsemme polttoaineita, jotka eivät ole fossiilisia. Biokaasu on oiva vaihtoehto tiellä vähähiilisyyteen, koska sillä voidaan laskelmien mukaan pienentää liikenteen päästöjä yli 85 prosenttia.

Biokaasu on biojätteestä tai muusta biomassasta mädätettyä metaania, ja se on biojätteiden käsittelyn sivutuote. Biokaasun käyttöä puoltaa sekin, että tekniikka biokaasun tekemiseen on jo olemassa.

”Biokaasun käyttö sopii hyvin suomalaiseen ajatteluun, koska siinä hyödynnetään mahdollisimman resurssiviisaasti alueella käytössä olevat biomateriaalit. Samalla tuetaan paikallista kiertotaloutta ja omavaraisuutta, kun biokaasu saadaan alueen omista jätteistä”, pohtii Hemminki.

Biokaasu on myös oikeasti edullinen polttoaine. Polttoainekustannuksissa voi säästää jopa 30–40 prosenttia verrattuna dieselöljyyn tai bensiiniin, riippuen päivän hinnasta tolpalla.

”Ihmiset vaihtavat biokaasuautoon kahdesta eri syystä. Joko he haluavat käyttää paikallista, ympäristömyönteistä polttoainetta tai saada halvempia ajokilometrejä – tai mikä parasta, molempia!”, kertoo Hemminki.

Biokaasu on merkittävästi edullisempaa käyttää kuin perinteiset polttoaineet. Varsinkin, kun Joensuun seudulla keskimäärin ajetaan enemmän ja pidempiä kilometrejä kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Nyt biokaasun hinta on noin puolet fossiilisten polttoaineiden hinnasta.

Hanki uusi tai käytetty kaasuauto – tai tuunaa se vanhasta

Yksityisautoilijalla on biokaasuauton hankkimiseen kolme eri vaihtoehtoa. Hän voi ensinnäkin ostaa täysin uuden biokaasuauton. Kaasuauto ei maksa yhtään enempää kuin bensiini- tai dieselauto, vaikka moni niin luulee.

Vaihtoehtoisesti Ruotsista tai Keski-Euroopasta voi hankkia käytetyn biokaasuauton. Biokaasuautot ovat jo pitkään olleet Ruotsissa yleisempiä kuin Suomessa.

Kolmas vaihtoehto on tehdä konversio eli lisätä kaasujärjestelmä vanhan autoon, jolloin edelleen myös vanha polttoainejärjestelmä jää paikalleen. Tällä hetkellä Wega etsii Joensuun seudulta yhteistyökumppaniksi autokorjaamoa, joka voisi konversioita tehdä. Nyt lähin konversiokorjaamo on Kuopiossa.

Asiaan vihkiytyneeltä autokorjaamolta konversio ei vie kauan, ja se maksaa noin 3000 euroa. Konversion tekemiseen saa valtiolta tukea noin 1000 euroa.

Välillä kuulee puhuttavan, että konversioauton biokaasutankki on hankala, kun se vie paljon tilaa auton takakontista. Autoilija voi kuitenkin itse valita, minkäkokoiset kaasusäiliöt autoonsa laittaa.

Uusissa biokaasuautoissa biokaasutankki on se päätankki. Sen lisäksi on pieni bensiinitankki, jos on tarvetta saada auto kulkemaan bensalla. Konversioautoon puolestaan jää aina iso bensatankkikin, joten bensiiniä voi käyttää polttoaineena jatkuvamminkin, jos biokaasua ei ole saatavilla.

Luvassa lisätietoa ja kaasualeja!

Jos haluaa lisätietoa biokaasusta ja biokaasuautoista, kannattaa tulla Puhaksen Biokaasubileisiin perjantaina 26.8. Joensuun torille. Tapahtumassa on päivällä esillä biokaasuautoja ja -tietoutta.

Iltasella, kello 17.00 alkaen Biokaasubileissä on luvassa kaupunginjohtajan avaussanat sekä asiantuntijavetoinen biokaasupaneeli. Lopuksi pääsee kuulemaan Saija Tuupasta ja eXmiehiä sekä Osmo’s Cosmos -yhtyettä. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

”Haluamme juhlistaa biokaasuautoilun edistymistä Joensuussa. Kaavailemme, että Puhaksen jäteautotkin voisivat kulkea tulevaisuudessa biokaasulla”, kertoo Puhaksen toimitusjohtaja Jarmo Junttanen.

Myös Wega kertoo biokaasuautoilusta tulevana kesänä useissa Joensuun tapahtumissa. Wega avaa lisäksi uudet nettisivut ja Facebook-sivun Joensuun kaasuasemaa koskien.

Ensimmäisille innokkaille biokaasuautoilijoille lupaillaan myös alennuksia. Kannattaa siis olla kuulolla, sillä biokaasu on paikallista, edullista ja puhdasta – myös ilmasto ja lompakkosi kiittävät, kun vaihdat biokaasuun!

teksti: Laura Tikkanen

Lisätietoja:

kaasuautoilijat.fi / wega.fi ja info@wega.fi