Palvelemme tänään

Asiakaspalvelu, chat 8–16 8–16 8–16 8–16 8–16 Suljettu Suljettu 1.1.2025 Suljettu 6.1.2025 Suljettu 18.4.2025 Suljettu. Hyvää pääsiäistä! 21.4.2025 Suljettu 1.5.2025 Suljettu. Hauskaa vappua! 29.5.2025 Suljettu

Asiakaspalvelu, puhelin 9–15 9–15 9–15 9–15 9–15 Suljettu Suljettu 18.4.2025 Suljettu 21.4.2025 Suljettu 1.5.2025 Suljettu 29.5.2025 Suljettu

Joensuun itsepalveluasema Kontiokaari 6–22, henkilökunta paikalla 13–19 6–22, henkilökunta paikalla 13–19 6–22, henkilökunta paikalla 13–19 6–22, henkilökunta paikalla 9–15 6–22, henkilökunta paikalla 9–15 6–22, ei vaarallisten jätteiden, sähkölaitteiden eikä maksuttomien jätteiden vastaanottoa 6–22, ei vaarallisten jätteiden, sähkölaitteiden eikä maksuttomien jätteiden vastaanottoa 1.1.2025 6–22, ei vaarallisten jätteiden, sähkölaitteiden eikä maksuttomien jätteiden vastaanottoa 6.1.2025 6–22, ei vaarallisten jätteiden, sähkölaitteiden eikä maksuttomien jätteiden vastaanottoa 18.4.2025 6–22, ei vaarallisten jätteiden, sähkölaitteiden eikä maksuttomien jätteiden vastaanottoa 21.4.2025 6–22, ei vaarallisten jätteiden, sähkölaitteiden eikä maksuttomien jätteiden vastaanottoa 1.5.2025 6–22, ei vaarallisten jätteiden, sähkölaitteiden eikä maksuttomien jätteiden vastaanottoa 1.5.2025 6–22, ei vaarallisten jätteiden tai muiden maksuttomien jätteiden vastaanottoa 12.5.2025 Suljettu, paitsi maksuttomat jätteet normaalisti 13–19 29.5.2025 6–22, ei vaarallisten jätteiden tai muiden maksuttomien jätteiden vastaanottoa 26.5.2025 6–16 ja 17–22

Liperin itsepalveluasema Myllynkaari Suljettu 14–18 Suljettu Suljettu Suljettu Suljettu Suljettu 11.8.2025 Suljettu 12.8.2025 14–18 15.8.2025 Suljettu 16.8.2025 12–22

Kontiolahden jäteasema 15–19 Suljettu Suljettu 9–13 Suljettu Suljettu Suljettu 6.1.2025 Suljettu 21.4.2025 Suljettu 1.5.2025 Poikkeuksellisesti suljettu 29.5.2025 Suljettu

Ilomantsin jäteasema 9–13 Suljettu Suljettu 15–19 Suljettu Suljettu Suljettu 6.1.2025 Suljettu 21.4.2025 Suljettu 1.5.2025 Poikkeuksellisesti suljettu 29.5.2025 Suljettu

Polvijärven jäteasema Suljettu 9–13 Suljettu 14–18 Suljettu Suljettu Suljettu 9.5.2024 Suljettu 1.5.2025 Poikkeuksellisesti suljettu 29.5.2025 Suljettu

Kontiosuon jätekeskus 8–16 raskas liikenne 8–16 raskas liikenne 8–16 raskas liikenne 8–16 raskas liikenne 8–16 raskas liikenne Suljettu Suljettu 1.1.2025 Suljettu 6.1.2025 Suljettu 18.4.2025 Suljettu 21.4.2025 Suljettu 1.5.2025 Poikkeuksellisesti suljettu 29.5.2025 Suljettu

Lietetyhjennykset Puhaksen vastuulle 1.1.2026

08.09.2025

Jätelautakunnan päätöksen tavoitteena on varmistaa, että lietteet kerätään lainmukaisesti ja että palvelu on tasapuolista.

Asumisessa syntyvien lietteiden kuljetukset siirtyvät 1.1.2026 kuntien omistaman Puhas Oy:n vastuulle koko sen toimialueella, eli Joensuussa, Liperissä, Kontiolahdella, Polvijärvellä ja Ilomantsissa. Polvijärvellä ja Käsämänsalmen sillan pohjoispuolella Liperiä muutos tapahtui jo 1.4.2025.

Muutoksen taustalla on Joensuun alueellisen jätelautakunnan päätös, joka tuli lainvoimaiseksi korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä lokakuussa 2023. Lietetyhjennysten keskittämisen tavoitteena on varmistaa, että lietteet kerätään lainmukaisesti. Lisäksi muutoksella pyritään siihen, että asiakkaat saavat lietesäiliön tyhjennyspalvelut tasapuolisesti ja ympäristölainsäädännön vaatimusten mukaisesti. 

Kun lietekuljetukset siirtyvät 1.1.2026 Puhas Oy:lle koko toimialueella, muiden kuljetusyritysten on kiellettyä tyhjentää ja kuljettaa enää asumisen lietteitä alueella.

Urakoitsijat alueittain

Koko Puhaksen toimialue kilpailutettiin viiteen urakka-alueeseen jaettuna. Alueet on jaoteltu niin, että urakoitsijan on mahdollista toimia yhdellä autolla. Tästä syystä alueet eivät noudata kuntarajoja. Urakka-alueiden kartta löytyy sivulta Asumisen lietteet.

Urakka-alue 1, Hepex

Polvijärvi ja Liperin pohjoisosa. Tämä alue on ollut toiminnassa jo huhtikuusta 2025.  

Urakka-alue 2, MHK-Kuljetus Oy

Liperi pl. Käsämänsalmen sillan pohjoispuoli, joka kuuluu jo Polvijärven urakka-alueeseen. Alue rajautuu Joensuun ja Kontiolahden osalta Pielisjokeen Jaamankankaan kohdalle saakka.

Urakka-alue 3, Jokiville Oy

Suurin osa Kontiolahtea, Joensuun pohjoisosa osittain Ilomantsintielle asti ja Ilomantsin Koitereen länsiosa Haapajokea myöten.

Urakka-alue 4, Verdis Oy

Ilomantsin tien eteläpuoli Kontiolahtea, Hammaslahden alue.

Urakka-alue 5, Metsäkiito Oy

Suurin osa Ilomantsia ja Ilomantsintien eteläpuoli. Joensuun pohjoisosaa Heinävaaraan saakka, josta suora linja etelään päättyen Rauanjoen kohdille Tohmajärven rajalle.

Tavoitteenamme on varmistaa, että palvelu on loppuasiakkaille kohtuuhintaista ja tasapuolista, ja että palvelu voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti. Ymmärrämme, että uusi toimintatapa voi herättää alkuun kysymyksiä. Siksi haluamme varmistaa, että palvelu on asiakkaalle mahdollisimman sujuva ja vaivaton.

Asiakkaan edun lisäksi pyrimme ottamaan huomioon myös alueen urakoitsijoiden näkökulmat. Lietekuljetusten urakoita tullaan kehittämään edelleen taloudellisesti, logistisesti ja ympäristön kannalta järkevämmiksi yhteistyössä urakoitsijoiden kanssa.

Lietekuljetukset tilataan jatkossa Puhakselta

Lietetyhjennysten siirtyminen Puhaksen vastuulle tarkoittaa sitä, että lietteiden tyhjennykset tilataan jatkossa suoraan Puhakselta. Lietekuljetukset hoitavat Puhaksen alueittain kilpailuttamat urakoitsijat.

Toivomme, että asiakkaat siirtyvät säännölliseen tyhjennysrytmiin, esimerkiksi kerran tai kaksi vuodessa samalla viikolla toistuvaan tyhjennykseen. Urakoitsijat pystyvät keskitetyn tyhjennysmallin ja säännöllisten tyhjennysten myötä suunnittelemaan tyhjennysreitit aiempaa tehokkaammiksi, mikä vähentää ajokilometrejä ja päästöjä.

Lietetyhjennysten maksut määräytyvät lietetaksan mukaan. Joensuun alueellinen jätelautakunta päättää jäte- ja lietetaksat Puhaksen toiminta-alueella. Tiedotamme maksuista, kun lietetaksa on päätetty.

Säännöllinen ja ennakoitu tyhjennys kannattaa

Lietesäiliöiden tyhjennyspalvelu on jaettu neljään eri tyyppiin aikataulun ja kiireellisyyden mukaan.

  1. Säännöllinen tyhjennys suoritetaan ennalta sovittuna ajankohtana, esimerkiksi vuosittain. Tämä on edullisin ja suositeltavin vaihtoehto, sillä se mahdollistaa reittien tehokkaan optimoinnin.
  2. Tilaustyhjennys tarkoittaa, että asiakas tilaa tyhjennyksen erikseen, ja se suoritetaan seuraavan seitsemän arkipäivän kuluessa tai erikseen sovitulla viikolla.
  3. Täsmätyhjennyksessä tyhjennys suoritetaan asiakkaan tilauksesta seuraavan kolmen arkipäivän kuluessa tai erikseen sovittuna aikana. Tämä on erityisen hyödyllistä, jos esimerkiksi säiliö on lukittu tai asiakkaan on suoritettava toimenpiteitä heti tyhjennyksen jälkeen.
  4. Todella kiireellisissä tapauksissa käytössä tulee olemaan päivystystyhjennyspalvelu. Päivystystyhjennykset kilpailutetaan syksyn 2025 aikana. Päivystystyhjennyksistä kerrotaan lisää asiakaskirjeiden yhteydessä.

Miten varmistat sujuvan tyhjennyksen?

Jotta tyhjennys voidaan suorittaa ongelmitta, on tärkeää varmistaa, että tyhjennysautolla on esteetön pääsy mahdollisimman lähelle säiliötä. Jos matkaa säiliölle on yli 40 metriä, joutuu urakoitsija käyttämään lisäletkuja. Veloitamme lisäletkujen käytöstä erikseen.

Pihatien oksat on raivattava vähintään neljän metrin korkeuteen asti. Pihatien on myös oltava tarpeeksi leveä ja kantava raskaalle ajoneuvolle. Sama vaatimustaso koskee esimerkiksi pelastusajoneuvoja.

Seuraa Puhaksen viestintää ja päivitä yhteystietosi

Tiedotamme asiakkaita lietekuljetuksista vielä kirjeitse myöhemmin. Ajankohtaiset jätehuollon asiat näet verkkosivuiltamme sekä Facebookista ja Instagramista. Asumisen lietteet -sivulta löydät kootusti ajankohtaista tietoa lietetyhjennyksistä. Puhaksen uutisia seuraamalla pysyt ajan tasalla uusimmista tiedoista lietekuljetusten alkamiseen liittyen.

Asiakkaalle vaivattoman ja kustannustehokkaan lietekuljetuspalvelun varmistamiseksi tarvitsemme tietoja asiakkaidemme jätevesijärjestelmistä. Pyydämme asiakkaita ilmoittamaan puuttuvat lietesäiliötiedot asiakaspalveluumme ja päivittämään yhteystiedot ajan tasalle. Asian voi hoitaa helposti verkkosivuillamme esimerkiksi chat-asiakaspalvelun kautta klo 8–16 välillä tai puhelimitse klo 9–15 välillä. Omat yhteystiedot voi tarkistaa ja päivittää myös sähköisen asiointipalvelumme kautta. Voit myös ladata, täyttää ja tulostaa lomakkeen verkkosivuiltamme.  Mikäli asiakkaan yhteystiedot ovat ajan tasalla, hän saa tekstiviestin viikkoa ennen lietetyhjennystä ja vahvistuksen sähköpostitse, kun tyhjennys on suoritettu.

Keräämme edelleen lietesäiliötietoja niiltä asiakkailta, jotka eivät ole vielä ilmoittaneet jätevesijärjestelmänsä tietoja. Olemme näihin asiakkaisiin yhteydessä tekstiviestillä. Toivomme, että asiakkaat vastaavat tietopyyntöihimme aktiivisesti, jotta saamme lietekuljetukset käyntiin sujuvasti.

Mistä lietetyhjennyksen hinta koostuu?

Puhas on yhteiskunnallinen, kuntaomisteinen yritys. Rahoittamme kaiken toimintamme jätehuollosta perityillä maksuilla. Emme tavoittele liikevoittoa, vaan tavoitteemme on järjestää ja kehittää jätehuollon palveluita alueellamme asiakaslähtöisesti.

Lietesäiliön tyhjennysmaksuun vaikuttaa moni tekijä. Tyhjennysmaksusta suurin osa menee suoraan kuljetusurakoitsijalle. Puhaksen osuudella katetaan lietetyhjennyksiin liittyviä henkilöstö-, viestintä- ja hallintokuluja. Puhakselle katetta eli voittoa tyhjennysmaksuihin ei sisälly ollenkaan.

Tyhjennysmaksun lisäksi asiakas maksaa jäteveden käsittelymaksun, jonka Puhas tilittää kokonaisuudessaan jätevesilaitokselle tai kunnalle. Jäteveden käsittelymaksun nousu on vaikuttanut osaltaan siihen, miksi lietetyhjennysten hinnat ovat nousseet.